Thứ Tư, 7 tháng 2, 2018

Kích hoạt kế hoạch ứng phó tràn dầu VRP 2018

VRP (Vessel Response Plan) là kế hoạch ứng phó tràn dầu khác SOPEP. Tàu nào có ý định chạy đến United States thì đều phải có bản VRP trên tàu.
Trong thông báo mới đây của lực lượng bảo vệ bờ biển (USCG) có liên quan đến việc KÍCH HOẠT VRP. Có một số nhắc nhở như sau:
1/ Thuyền trưởng phải ngay lập tức kích hoạt VRP nếu xét thấy năng lực của riêng con tàu không thể ngăn chặn được ô nhiễm tràn dầu.
2/ Hành động kích hoạt bằng cách thông báo trực tiếp cho sĩ quan QI được chỉ định như trong VRP.
3/ Thuyền trưởng phải đánh giá khi nào thực hiện việc kích hoạt: Một vụ tràn dầu vừa diễn ra trên tàu hoặc một vụ tràn dầu tiềm năng sắp diễn ra như khi hỏa hoạn hoặc tàu mất khả năng điều khiển, hoặc mắc cạn.
4/ Thuyền trưởng không được kích hoạt nhầm khi tàu không có nguy cơ gì cả. Vì sau khi kích hoạt, điều phối viên hiện trường (Coast Guard Federal On Scene Coordinator) sẽ huy động một lực lượng cực lớn để ứng phó.
5/ Tuy nhiên nếu để xảy ra hậu quả ô nhiễm nặng trong việc do dự khi kích hoạt thì thuyền trưởng phải chịu trách nhiệm pháp lý.
Bản thông báo của USCG bên dưới:
An increasing number of responses in which VRPs have been used, have resulted in confusion as to what action taken activates a VRP. Activation is not defined in 33 CFR Part 155. When a Coast Guard FOSC is told that a VRP has been activated, the assumption is that certain resources identified in the plan have been consulted or mobilized. Once a VRP is activated, the resources identified in the plan must be used unless a deviation is approved by the FOSC. The implications of VRP activation are significant and a clear understanding of what action activates a VRP is essential. Failure to activate a plan quickly or failure to use pre-contracted resources can result in delayed response and exacerbate potential environmental damages.
A VRP must be activated once the vessel’s Master has determined on board resources and personnel cannot meet the needs of an actual or potential incident. VRP activation occurs when the person in charge of the vessel contacts the Qualified Individual (QI) identified in the VRP. The QI and alternate QI are defined in regulation as having the authority to mobilize resources and consultative services identified in the VRP and to act as the liaison with the FOSC. Contacting the QI and/or alternate QI activates the VRP. The QI then assess the situation through consultative services and mobilizes response resources identified in the VRP if the incident requires.
The determination to activate a vessel response plan is ultimately the responsibility of the Master or person in charge of the vessel. The incident may be an actual oil spill or threat of a spill because of a hazardous condition on board such as a disabled vessel, fire or grounding. Although a hazardous condition may not necessarily involve an oil spill, it may involve the potential for one. Contacting the QI and activating the VRP will facilitate rapid consultation with identified services so that proper actions can be taken to mitigate the threat. Coast Guard notifications are required for spills and hazardous conditions on board. When the Coast Guard is notified of a spill or hazardous condition, the FOSC will ask if the VRP has been activated. The QI must employ resources identified in the VRP for the services being considered when managing the response unless given prior approval by the FOSC.
The FOSC may authorize a deviation from the VRP at their discretion. The FOSC will consider requests to deviate during a response where it would lead to a more expeditious or effective response to the spill or mitigation of its environmental effects. Only under exceptional circumstances will the FOSC authorize deviation from the resource provider listed in the approved VRP. In this situation, the QI must identify the resources and obtain approval for a deviation from the FOSC.

Không có nhận xét nào: